miércoles, 5 de febrero de 2014

Reflexió final

Per finalitzar aquesta carpeta d’aprenentatge duré a terme una reflexió final on es puguin comentar tots els recursos que s’han realitzat durant el curs, la importancia que tenen, què he après i com pot servir per aplicar a educación primària.

En primer lloc parlaré sobre l’evolució del meu PLE (Personal Learning Environment) és a dir, entorn personal d’aprenentatge.

Els elements que inclou el meu PLE són tots els programes, recursos… que he utilitzat directa o indirectament per fer tots els recursos, aquesta imatge ho mostra d’una manera gràfica:





Com es pot observar s’ha treballat amb molts programes, planes web i recursos que han servit per ampliar molt la meva xarxa d’aprenentatge. Entre aquestes planes web es troba Symbaloo que serveix per veure l’evolució del meu ple.

Per fer-ho mostraré una imatge del meu Symbaloo el dia de la seva creació i una imatge del Symbaloo el dia que es tanca la carpeta d’aprenentatge:

Symbaloo el dia de la seva creació:




Symbaloo el dia que es tanca la carpeta d'aprenentatge:



En quant a la projecció futura del Symbaloo pot incloure molts altres recursos relacionats amb els meus interessos: educació, TIC relacionades amb l’educació… I d’aquesta manera tenir la informació que necessit a la meva disposició sempre que vulgui.

Valoració de les activitats realitzades

Durant aquest curs les activitats que he realitzat juntament amb la meva companyera Maria del Mar Alonso Barceló són, per ordre les següents:

- Creació de materials multimèdia

Eines emprades: La plana web d’Educaplay i l’ordinador amb internet

Procediments: En primer lloc varem haver de decidir quin seria el tema del nostre projecte i ens vam decidir per “asma”. Després varem consultar diverses planes web que servien per a crear MMI i la que més ens va convènçer va ser educaplay. Quan vam tenir el tema i la plana, varem decidir fer quatre activitats: sopa de lletres, mots encreuats, webquest i videoquiz.

Coneixements, habilitats i estratègies adquirides: Amb aquesta pràctica varem poder consultar diverses planes web que ens poden servir per crear MMI, varem aprendre a crear els nostres propis materials d’una manera fácil i rápida.


- Creació d’un audio


Eines emprades: El programa audacity (editor d’audio) i el micròfon incorporat al PC. Per penjar-lo al blog vam utilizar podomatic (lloc de publicació d’audios).

Procediments: En primer lloc es va decidir de què aniria l’audio, es va redactar un guió i es va decidir qui faria les diferents veus. Després varem procedir a gravar la veu de l’audio i la varem editar amb el programa audacity incorporant música de fons i diferents efectes trets de la xarxa.

Coneixements, habilitats i estratègies adquirides: Després de realizar aquesta tasca vaig aprendre a utilizar el programa audacity i a posar efectes i música de fons als audios i em va semblar un recurs molt interessant per aplicar a primària, ja que és una forma diferent de treballar, poc explotada i que provoca molta motivació als alumnes.

- Creació d’una presentació multimèdia

Eines emprades: Power Point 2010, ordinador amb internet, plana web “storyjumper”, grabadora de veu, programa audacity.

Procediments: Primer varem decidir quin seria el tema de la nostra presentación multimèdia i després de moltes opcions vam optar per fer un conte. A continuació, varem crear la historia i fer un guió, varem començar a cercar les imatges (que les varem extreure de la plana de storyjumper), varem gravar els audios amb una grabadora de veu i també varem cercar efectes de so per internet. Després de montar l’estructura del power point amb les imatges, els hi varem donar les animacions i transicions necessàries i abans d’afegir els audios els varem retocar amb el programa audacity (per fer més agudes o greus les veus). Després d’afegir els audios i fer que sonàssin allà on tocava i revisar les animacions i transicions, ja teníem la nostra presentació multimèdia.

Coneixements, habilitats i estratègies adquirides: Gràcies a aquesta pràctica varem adquirir molts coneixements sobre l’utilització del ppt i sobretot sobre l’ús que pot tenir aplicat a primària.


- Creació d’un vídeo

Eines emprades: movie maker, càmara de vídeo.

Procediments: En primer lloc varem decidir que el vídeo tractaria sobre l’ús de l’inhalador perquè està relacionat amb el tema i és una bona idea. Després varem redactar un guió per el vídeo, varem demanar la col·laboració d’altres persones per grabar i fer d’actors, ens vam intentar caracteritzar per fer-ho i varem gravar l’escena o sortim nosaltres. A continuació, varem gravar una part narrada i varem cercar imatges que il·lustressin la narració. Després de tot això, varem introduir tots aquests elements dins el programa de Movie Maker i varem procedir al muntatge del vídeo: varem col·locar les imatges perquè sonéssin amb relació amb la narració, varem tallar parts del vídeo que no servien i varem afegir efectes de transició, títols i crèdits.

Coneixements, habilitats i estratègies adquirides: Aquesta pràctica ens ha servit per millorar els nostres coneixements sobre el muntatge de vídeo i veure les distintes utilitats que pot tenir a primària.


- “Bones practiques” Simulacions

Eines: power point, ordinador, internet.

Procediment: Varem elegir el tema de les simulacions perquè ens va cridar l’atenció. Varem procedir a cercar informació per internet sobre les simulacions i el seu ús a primària i varem trobare recursos interessants per treballar. Tota la información la varem reflectir a un power point.

Coneixements, habilitats i estratègies adquirides: Varem descobrir què son les simulacions, de quins tipus hi ha i quines utilitats tendrien a l’escola.


Gestió d’informació

La gestió d’informació és una tasca dificultosa avui en dia ja que gràcies a les TIC, tenim la informació a mà a qualsevol moment i en qualsevol lloc, però també hi ha un desavantatge: la sobreinformació.

Gràcies a aquesta assignatura hem pogut observar procediments per millorar aquesta gestió de l’informació. Un gran exemple és el de les imatges amb drets d’autor o de lliure accés: abans quan feiem una presentación, vídeo o qualsevol material, ho feiem amb imatges protegides que no es poden utilizar sense permís de l’autor, ara sabem que podem utilizar planes web com Flickr que ens serveixen per obtenir imatges que podem utilizar lliurement.


Connexió amb els altres

Aquesta assignatura té una peculiaritat i és que tot el que s’ha fet ha estat compartit amb els altres companys. A més a les hores pràctiques ho podiem comprobar personalment però a través d’internet ho hem fet amb una sèrie d’eines molt recomanables:

- Twitter

- Blogger / Wikis…

- Campus extens

Aquestes eines són les que ens han acompanyat al llarg del curs i ens han permès compartir els nostres treballs i a la vegada veure els dels nostres companys.

Les eines que hem emprat de forma secundària per compartir els materials són:

- Dropbox

- Slideshare

- Authorscreen

- Podomatic

Utilitat dels aprenentatges

Tots els aprenentatges mencionats són molt útils per a la nostra futura vida profesional perquè ens aporta uns coneixements molt amplis sobre com dissenyar i crear els nostres propis materials. El fet que de que nosaltres poguem crear les nostres activitats, projectes, materials… és molt important perquè representa un canvi en l’educació. Seguir un material (llibre de text o fotocòpies) fetes per altres professors és molt limitat ja que el temari és el que està escrit. Però d’aquesta forma serem nosaltres els que a través del curriculum, elegirem el temari a desenvolupar i crearem les activitats que nosaltres creguem necessàries per aquell tema, a més d’una manera més dinámica, divertida i motivadora per els nins.



El meu aprenentatge

En quant al meu aprenentatge en aquesta asignatura pens que he adquirit els objectius inicials que són:

Específics:

- Seleccionar, utilitzar i avaluar adequadament les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en els processos d'ensenyament i aprenentatge com a mitjans i recursos didàctics..

- Crear i adaptar estratègies i mitjans didàctics..

- Facilitar la comunicació entre escola i família a través dels nous mitjans d'expressió..

Genèrics:

- Conèixer i desenvolupar una metodologia activa, participativa, crítica i creativa que permeti el desenvolupament d'una educació integral..

- Organitzar, dissenyar, planificar i avaluar l'activitat docent a l'aula, considerant l'anàlisi dels contextos i espais formatius del centre i de l'entorn..

- Desenvolupar metodologies d'aprenentatge creatiu..

Tots aquests objectius relacionats amb l’assignatura són a llarg plaç, segons el meu punt de vista i pens que aquesta assignatura ens ha donat les eines i els coneixements inicials per fer-ho però som nosaltres els que hem de voler aprofundir, actualitzar-nos i seguir endavant amb les TIC a l’escola.



Estratègia metodològica

En general pens que està ben plantejada, els continguts que es tracten són adequats i útils i les pràctiques que es fan están directament relacionades amb els temes que es desenvolupen a la teoria.

A més es pot veure que és una metodologia basada en l'aprenentatge, centrada en la creació de continguts, la comunicación i la gestió d'informació a través de les TIC, i que es vol potenciar la pràctica a través del PLE.

L’únic que penso que es podría plantejar d’una altra manera és la forma de realitzar les classes pràctiques. Les nostres classes pràctiques duren unes 3 hores en les quals nosaltres hem de posar en pràctica els coneixements adquirits a classe, moltes vegades durant aquesta assignatura no s’ha pogut realitzar el taller a classe perquè al final es converteixen en tres hores de teoria i seria més interessant que els alumnes poguéssin realitzar el taller a classe i d’aquesta manera aprendrien amb un “descobriment guiat pel professor”.


Reflexió final

Les Noves Tecnologies ofereixen al camp educatiu moltes eines que en ser utilitzades de manera adequada i ben dirigides poden ajudar a obtenir bons resultats en l'aprenentatge dels estudiants. Això es demostra si es fa una comparació entre els recursos tradicionals s'han vingut utilitzant en els processos d'ensenyament (cartells, làmines, fotocòpies, llibres, discurs del professor…) i aquells que relacionats amb TIC, (simuladors, presentacions multimèdia…) .És evident que els últims tenen certs avantatges, doncs en ells es poden integrar els textos, sons, animacions, imatges, qual cosa es coneix com a multimèdia.

A més d’aquests advantatges, els recursos didàctics dissenyats amb ajuda de les TIC, són reutilitzables i es poden compartir amb altres docents i Institucions Educatives a través d’ Internet. Només fa falta veure com molts docents al món creen xarxes a la Internet per compartir experiències i recursos educatius, mostrant amb això que les TIC superen les barreres de temps i espai.

Ara, també cal esmentar que la incorporació de les TIC, requereix de condicions que li permetin al docent poder dur a terme el seu treball si desitja treballar amb recursos didàctics basats en TIC. El docent ha de mostrar una actitud de canvi i aprendre a utilitzar les TIC, a més la institució educativa ha de comptar amb instrumentació i instal·lacions per a la seva utilització. També s’ha de tenir en compte que la va dirigida cap a l'aprenentatge de l'estudiant, l'objectiu de la classe no és la utilització del recurs, sinó l'aprenentatge que s’obté.

Per això, gràcies a assignatures com “Mitjans i Recursos Tecnològics en el Procés d'Ensenyament –Aprenentatge” els futurs docents podem gaudir d’aquesta formació per tenir més qualitat en les nostres futures sessions i poder integrar en el món de l’aprenentatge les TIC.


No hay comentarios:

Publicar un comentario